شاید درک کاربردپذیری رابط کاربری برای شما یا تیم طراحی آسان نباشد. اصولا هر کسی از سلیقهی خود رضایت کامل دارد ولی آیا این تجربه برای دیگران نیز لذتبخش است؟ با کاربران وبسایت گفتوگو کنید و نظر آنها را جویا شوید. در نظرسنجی از کاربران، خودتان را به مشتریان فعلی محدود نکنید. سلیقهی گروههای هدف را نیز مد نظر داشته باشید. رابط کاربری نامناسب به قاتل خاموش وبسایتها تعبیر میشود. بسیاری از شرکتها تا زمان بلند نشدن آه و نالهی مشتریان، به عمق فاجعه پی نمیبرند. برای درک کاربرپسند بودن رابط کاربری سوالات زیر را از مشتریانتان بپرسید.
- آیا قادر به یافتن نیازهایتان هستید؟
- آیا ناوبری به بخشهای مختلف به آسانی صورت میگیرد؟
- آیا تا به حال در یافتن اطلاعات ضروری دچار سردرگمی شدهاید؟
- از زمان بارگذاری سایت راضی هستید؟
- زیبایی سایت را میپسندید؟
- آیا به نظرتان کم و کسری وجود دارد؟
- آیا عملیت مورد نظرتان را به راحتی انجام میدهید؟
این بازخوردها به شما کمک خواهند کرد که به نواقص و ایرادهای احتمالی رابط کاربری پی برده و آنها را رفع کنید. پس از هر تغییر با استفاده از ابزارهای آنالیز وبسایت، تاثیر آن را بررسی کنید. آیا عملیات کاربران تکمیل شده است یا آنها را نیمهکاره رها کردهاند؟ در کدام صفحات بیشترین توقف را داشتهاند؟ پاسخ این سوالات جزئیات بسیاری دربارهی ضرورتهای بازطراحی وبسایت آشکار خواهد کرد.