تاریخچه CRM

در اوایل دهه 1990، بازاریابی پایگاه داده به اتوماسیون نیروی فروش تبدیل شد. چارچوب نرم افزار CRM به مدیریت مخاطبان، سرپرست‌ها و مدیران فرصت ردیابی معاملات در یک سازمان را تقویت می‌کند. اصطلاح "مدیریت ارتباط با مشتری" در سال 1995 به وجود آمد. از سال 1995 تا سال 1997، نرم افزار CRM از راه حل های مشتری به برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) منتهی شد که شامل عملیات تجاری مانند برنامه ریزی، تولید و حمل و نقل علاوه بر فروش، بازاریابی و توابع پرداخت.

اواخر دهه 1990 CRM به صورت آنلاین (تحت وب) راه اندازی شد

در سال 1999، Siebel اولین CRM تلفن همراه را راه اندازی کرد که Siebel Sales Handheld بودPeopleSoft ، SAP و Oracle نسخه‌های تلفن همراه خود را راه اندازی کردند. در سال 1999 شاهد ظهور اولین ابر CRM بودیم. سازمان‌ها سیستم‌های ابری را جایگزین ارزان تر برای سیستم‌های گران قیمت در نظر گرفته اند اولین نرم افزار به عنوان یک سرویس CRM شرکت sales force معرفی کرد. در ابتدا، CRM شرکت سلس فورس فقط برای کسب و کارهای کوچک مناسب بود، اما با گذشت زمان آن را به سیستم‌های قوی‌تر تبدیل کردند تا شرکت‌های بزرگ شروع به استفاده از این نرم افزار را نمودند.

در اوایل سال 2000 حباب dotcom رخ داد

حباب dotcom در اوائل سال 2000 رخ داد که این موضوع بر فروش محصولات CRM و همچنین توسعه آن تأثیر بسزایی گذاشت، تا اینکه سال 2003 مایکروسافت به منظور ایجاد برنامه مدیریت ارتباط با مشتری خود سیستم‌های MS Office و Outlook را بایک دیگر ادغام نمود این تغییر و تحول باعث ایجاد شرکتی به نام مایکروسافت داینامیک گردید. اواخر سال 2000 sugar CRM نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری با منبعی باز و ابر محبوب را راه اندازی نمود. SugarCRM پیشگام سیستم‌های منبع باز در سال 2004 بود. این این سیستم شرایط استفاده از نرم افزار CRM با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به برنامه‌های پیش فرض قدیمی برای شرکت‌ها را فراهم نمود. در سال 2006، آمازون نسخه‌های EC2 / S3 را معرفی کرد و حتی سرورهایی برای مشتریان خود اجاره کرد تا به صرفه جویی در هزینه‌های سرورهای گران قیمت کمک کند. در سال 2007، Salesforce یک برنامه توسعه برنامه مبتنی بر ابر خود را با شرکای توسعه SaaS ترکیب کرده تا کاربران را متقاعد کند که CRM مبتنی بر وب را می توان سفارشی کرد و برای شرایط خاص کسب و کار مورد استفاده قرار گرفت. از سال 2008 تا کنون تمامی شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی CRM در تلاش برای ارائه‌ی هر چه بهتر نرم افزار برای مشتریان خود نمودند. که این موضوع باعث تغییر و تحول گسترده در حوزه‌ی طراحی و کارایی نرم افزار گردیده است که سبب این تغییر و تحول سازمان‌ها با استفاده از نر افزار CRM ارتباط تشان را با مشتریان خود مدیریت نماییند که این موضوع سبب افزایش فروش و درآمد زایی برای سازمان‌ها گردید.

ادمین پاندا - 1398/08/20
می‌پسندم