تغییر فرهنگسازمانی، از جایگاه «والد- کودک» به جایگاهی که همهی پرسنل در قبال موفقیت شرکت مسئولاند، پیش از هر چیز مستلزم رهبرانی است که پتانسیلهای همهی کارمندان را میبینند و برای آنها احترام و ارزش قائل هستند.
ما برای توسعهی فرهنگ پاسخگویی، به یک استراتژی پنج مرحلهای نیاز داریم:
- آموزش و آگاهی بخشی به کارمندان برتر: مأموریت شرکت و نحوهی عملکرد کسبوکار را برای آنها شرح بدهید. به آنها نشان دهید که وظایف روزمرهی هر کارمند چه تأثیری در موفقیت کوتاهمدت و بلندمدت شرکت دارد.
- به کارمندان اجازه دهید در برخی از تصمیمگیریهای مهم کسبوکار سهیم شوند. بهعنوانمثال پروسههای کاری و راهکارهای افزایش رضایت مشتریان.
- تقویت توانمندیهای بالقوهی خودتان و سایر کارمندان کلیدی، به آنها کمک میکند در تصمیمگیریهای خود بهتر و مؤثرتر عمل کنند و در مسیر اهداف کسبوکار قدم بردارند.
- موانعی که در راه تعهد و وفاداری کارمندان وجود دارد را شناسایی و رفع کنید.
- به مدیران و سرپرستان تیم، رهبری پایین به بالا را آموزش دهید: آنها باید از مدیریت میکرو دستبردارند، ترس کارمندان را از بین ببرند و دسترسی آنها را به اطلاعات ضروری افزایش دهند.
بهطور خلاصه، یک استراتژی صحیح برای از بین بردن رفتارهای غیرمسئولانه، که هزینهی زیادی را به شرکت وارد میکنند، با توسعهی فرهنگ پاسخگویی و تعهد آغاز میشود. هنگامیکه کارمندان کار خود را ارزشمند میدانند و حس میکنند شرکت به آنها اعتماد کرده است، راحتتر آثار رفتارهای مخرب نظیر تأخیر و غیبت را درک میکنند. همزمان، رهبران با شریک کردن کارمندان در تصمیمگیریهای مهم و حل مسائل کسبوکار، میتوانند تعامل مفید آنها را افزایش دهند.