راهکارهایی برای مدیریت کارمندان غیر متعهد و ناسازگار

گاهی اوقات دیر حاضر شدن در محیط کار یا ترک کردن شرکت در اواسط روز، مسئله‌ی مهمی نیست. ولی اگر تأخیر، غیبت و سایر رفتارهای غیرمسئولانه به مشکلات مزمن و همیشگی تبدیل شوند، کارمندان غیر متعهد روحیه‌ی سازمان را پایین می‌آورند و حتی بهره‌وری کل را کاهش می‌دهند. برخی از شرکت‌ها قوانین خود را طوری تنظیم می‌کنند که در صورت وقوع چنین مشکلاتی، حقوق کارمندان متخلف را کاهش دهند یا حتی آن‌ها را جریمه کنند. بااین‌حال افرادی که غالباً تأخیر دارند، بازهم به همین روال ادامه می‌دهند، همان‌طور که کارمندانی که زود در شرکت حاضر می‌شوند، عادت خود را تغییر نمی‌دهند. بیشتر مدیران نمی‌دانند چگونه باید به این رفتارهای ناخوشایند پایان دهند. به‌ویژه وقتی صحبت از کارمندان مستعدی است که شرکت متمایل نیست آن‌ها را از دست بدهد. اما یک استراتژی مطمئن، از جایی شروع می‌شود که رهبر تیم، فرهنگ مناسبی را در سازمان توسعه می‌دهد. بیایید نگاه دقیق‌تری به این جریان داشته باشیم:

ما به فرهنگ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نیاز داریم

اگر کارمندان دائماً تأخیر داشته باشند یا غیبت کنند، این موضوع ناشی از مسئله بزرگ‌تری است. بسیاری از اوقات، مشکل این است که رابطه‌ی مدیر و کارمندان، شبیه به رابطه‌ی والد و کودک است. وقتی در یک محیط کار، کارمندان بجای بهره بردن از یک رهبر خدمتگزار که به پیشرفت آن‌ها علاقه‌مند است، در یک رابطه‌ی والد- فرزند گرفتار می‌شوند، برخی از آن‌ها تمایل خود را به مسئولیت‌پذیری و موفقیت کسب‌وکار از دست می‌دهند.

کارمندانی که در برابر عملکرد خود، احساس مسئولیت‌پذیری دارند و با انگیزه‌های واقعی در راه تحقق اهداف شرکت قدم برمی‌دارند، به‌احتمال کمتری رفتارهای مخرب و نامسئولانه‌ای از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل مدیران، به‌جای اینکه در نقش والدینی فرو روند که می‌خواهند فرزندان یاغی خود را وادار به اطاعت کنند، بهتر است فرهنگ پاسخگویی را در سازمان توسعه دهند. به‌طوری‌که کارمندان، خودشان را بابت آثار سوء رفتارهای نادرست و عادات غیرمسئولانه، پاسخگو بدانند.

برای توسعه‌ی فرهنگ پاسخگویی، به یک استراتژی پنج مرحله‌ای نیاز داریم:

  • آموزش و آگاهی بخشی به کارمندان برتر: مأموریت شرکت و نحوه‌ی عملکرد کسب‌وکار را برای آن‌ها شرح بدهید. به آن‌ها نشان دهید که وظایف روزمره‌ی هر کارمند چه تأثیری در موفقیت کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت دارد.
  • به کارمندان اجازه دهید در برخی از تصمیم‌گیری‌های مهم کسب‌وکار سهیم شوند. به‌عنوان‌مثال پروسه‌های کاری و راهکارهای افزایش رضایت مشتریان.
  • تقویت توانمندی‌های بالقوه‌ی خودتان و سایر کارمندان کلیدی، به آن‌ها کمک می‌کند در تصمیم‌گیری‌های خود بهتر و مؤثرتر عمل کنند و در مسیر اهداف کسب‌وکار قدم بردارند.
  • موانعی که در راه تعهد و وفاداری کارمندان وجود دارد را شناسایی و رفع کنید.
  • به مدیران و سرپرستان تیم، رهبری پایین به بالا را آموزش دهید: آن‌ها باید از مدیریت میکرو دست‌بردارند، ترس کارمندان را از بین ببرند و دسترسی آن‌ها را به اطلاعات ضروری افزایش دهند.
ادمین پاندا - 1398/05/23
می‌پسندم

مطالب مرتبط