موضوع اصلی در سی ار ام کارآمد روشی است که بهوسیله آن، سیستم یا ساختار سی ار ام ساخته میشود. سیستمهای سی ار ام برعکس سیستمهای کاملاً داخلی، باید قادر باشند که در دفاتر، خارج از دفاتر و روی شبکه عمل کنند. آنها باید چندین کانال ارتباطی را با استفاده از تکنولوژیهای بسیار متفاوت با یکدیگر ارتباط دهند و نیز باید خوب عمل کرده و بهقدری قابلانعطاف باشند که با اجتماع در حال تغییر و رو به رشد مصرفکنندگان تناسب داشته باشند. همانگونه که سیستم سی ار ام یک محیط پیوسته متغیر همچون بازار و مشتری را الگوسازی میکند، تمام الگوهای دادهها و فرآیندهایی که برای سیستم ساخته میشوند، باید قادر باشند تا با سرعت و به شکلی کارآمد تغییر یابند. ساختار سی ار ام میتواند تبدیل به عاملی محدودکننده در ارائهی نتایج یک پروژه سی ار ام شود، بنابراین چالشها و معضلاتی که ساختار سی ار ام با آن مواجه است، بسیار حائز اهمیت هستند. در ادامه به معرفی انواع ساختار سی ار ام می پردازیم؛
ساختار سی ار ام چندکاناله
تکنولوژی چندکاناله جهت القای حس شناخت و انسجام خدمات، در تمام مراحل فرآیند ارتباط با مشتری لازم و ضروری است. از اوایل دهه ۱۹۹۰، دو دیدگاه در خصوص سی آر ام شکل گرفت که عبارتاند از: کانالهای تکنولوژی ارتباطی و سازماندهی نقاط تماس
ساختار سنجش پذیر، قابلاستفاده، انعطافپذیر و با عملکرد عالی
کاربردهای فرآیندهای مقدماتی (جلو باجه)، ارتباط و اثر مستقیمی بر تجربه مشتری دارند. قابلیت استفاده و عملکرد، انعطافپذیری، عملکرد عالی و قابلیت سنجش پذیری، از مسائل کلیدی در ارائه تجربهای مطلوب به مشتریان محسوب میشوند.
الگوسازی دادههای قابلتغییر
پیچیدگی الگوسازی دادههای سی آر ام بسیار مهم و قابلتوجه هستند. دو مثال قابلتوجه و مهم از این پیچیدگی عبارتاند از: روابط چند به چند (متعدد) و الگوسازی نقش یا شخص.
منبع قوانین کسبوکار
سیستمهای مدرن، منطق کسبوکار را در یک پایگاه دادهها ذخیره میکنند که منطق اصلی پردازش کاربرد و اجرای خارجی است. منطق اصلی پردازش، بهاندازه کافی هوشمند است تا بداند که چگونه صفحهای را با استفاده از لیستی از سوابق بسازد، اما نمیداند که محتوای واقعی یا طرح صفحه نهایی چگونه خواهد بود. محتوا ازجمله طرح و آرایش ستونها، قوانین معتبر سازی، لیست ارزشها و حتی فرآیندهایی که باید ارائه شوند، همگی در پایگاه دادههای مربوطه ذخیرهشدهاند. این پایگاه دادهها شامل «فراداده» است (دادهها در خصوص دادهها). معمولاً منبع فرادادهها با ابزارهایی از قبیل پیپل تولز، سی بل تلز و استادیو (ای فیفانی) اصلاح میشوند. کاربردهای بر مبنای فرادادهها، یک سازمان را قادر میسازد تا قوانین کسبوکار را با کمترین تلاش و کوششی تغییر دهند.
جریان کاری، نرمافزار بهبود جریان متنهای الکترونیکی در شبکه
بسیاری از فرآیندهای مرتبط با مشتری را میتوان در کاربردهای مدرن سی آر ام از پیش تعریف و ماشینی کرد. تکنولوژیهای جریان کار را میتوان طوری برنامهریزی کرد که شرایط از پیش تعریفشده را کنترل کنند و درنتیجه اینگونه است که توافقات خدماتی با مشتریان حفظشده و مشتریان تجربهای قابل پیشبینی، منسجم و همیشگی را دریافت میکنند.