ممکن است شخصی که تصمیم گرفته است؛ این متن را مطالعه کند یک فروشنده باشد و یا بدون شک فرآیند فروش را به عنوان یک خریدار تجربه کرده باشد. به هرحال برای ما مهم این است که شما تا چه میزان متوجه شدهاید که فرآیند فروش یک خدمت است؟ یا اصلاً فروش را یک خدمت تلقی میکنید؟؟؟ اگر شما یک فروشنده باشید باید این را بدانید که تمام تلاشهای شما در جهت معرفی محصول و یا خدماتتان و در نهایت فروش آنها یک حرفهی کاملاً تخصصی است و به همین دلیل است که میگوییم فروش خدمت است.
مشتریان هر روزه در معرض اطلاعات زیادی قرار میگیرند. در این میان ممکن است مشتری به شکل مداوم با تکنولوژیهای زیادی مواجه شود. زیرا، بازارهای امروزی تحت تاثیر شدید، فرآیندهای جدید تکنولوژیکی هستند. همچنین رقیبان شما تلاشهای زیادی را انجام میدهند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. مشتریان به شکل مستمر نیازهای جدید پیدا میکنند و به همین علت درصدد رفع آنها بر میآیند. برای این کار اولین قدم این است که محصول شما را خریداری کنند. فروشنده در چنین شرایطی و با تمام فشارهای کاری و یا خانوادگی خود باید بتواند در مشتری حس کشش به محصول خود را بیدار کند و بعلاوه این توانایی را هم باید در خود تقویت کند که استرس حاصل از فشارهای مختلف را که بر او تحمیل میشود به مشتری خود منتقل نکند زیرا، در چینین حالتی تمام فعالیتهایی که او برای فروش محصول انجام میدهد با شکست مواجه میشود. به همین علت فروشنده تلاش میکند تا مطابق با خواستهها و نیازهای مشتری پیش رود و برای این منظور تمام تجربه و فرآیندهای علمی در زمینهی فروش را در پیش میگیرد تا یک خدمت فروش را در سه جنبه مدیریت کند؛
- نیازهای مشتریان خود را بشناسد.
- از بازار تکنولوژیهای جدید اطلاع یابد.
- از وضعیت رقبا و فعالیتهای آنها آگاه شود.