خرید نرمافزار CRM به همان اندازه که میتواند برای هر کسب و کاری مفید و سودآور باشد، میتواند به همان اندازه نیز باعث ضرر و زیان یک کسب و کار باشد و در اجرای آن با شکست رو به رو شوید. یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از این اتفاق، انتخاب درست نرمافزار سی ار ام متناسب با نیازها و خواسته های شماست. نکات زیر، اشتباهات رایجی است که لازم است در هنگام خرید نرم افزار سی ار ام از آنها اجتناب کنید.
عدم آشنایی با مدل قیمت گذاری
هرچند پیداکردن نرمافزاری که با بودجه شما متناسب باشد، بسیار مهم است، اما اجازه ندهید که پول، انتخاب شما را محدود کند. اگر قیمت از معیارهای مهم شماست، ممکن است نرم افزار ضعیفتری را که نیازهای سازمان شما را برآورده نمی کند، انتخاب کنید.
به خاطر داشته باشید که هزینههای استقرار نرم افزار سی آر ام فقط محدود به قیمت خرید نمیشود و هزینههای دیگری مانند هزینه نصب، سفارشیسازی، زیرساخت سخت افزاری و… هم در این میان وجود دارد. با یک مذاکره دقیق، ممکن است دریابید که هزینه کل یک نرم افزار گران قیمت، در یک محدوده قابل قبول قرار میگیرد.
عدم آگاهی از نیازهای کسب و کارتان پیش از خرید
قبل از خرید نرمافزار شما ملزم به آشنایی کامل با کاراییهای نرمافزار CRM و شناخت کامل از نیازهای خود هستید در غیر این صورت شما در معرض خرید نرمافزاری هستید که میتواند برای شما مشکل ساز باشد. برای جلوگیری از این اشتباه، میتوانید از یک الگوی از پیش ساخته شده و یک اولویت بندی که “چه چیزی برای کسب و کار شما مهم است” کمک بگیرید.
خرید نرم افزار CRM با ویژگیهای غیر ضروری
نرمافزار CRM دارای قابلیتها و ماژولهای بسیاری است که شاید بسیاری از این امکانات هیچوقت در کسب و کار شما مورد نیاز نباشد و خرید آن باعث سردرگمی کارمندان شما خواهد شد و شما هزینه اضافیای پرداخت کردهاید. با بررسی دقیق نرمافزار مورد نظر میتوانید نرمافزار CRM تهیه کنید که کاملا مناسب با نیازهای شما باشد و به راحتی بتوانید مجموعه خود را با آن وفق دهید.
استفاده نکردن از نسخه آزمایشی
بررسی گزینههای خود را تا زمانی که حداقل به پنج نرم افزار قابل قبول برسید، ادامه بدهید. بیشتر شرکتهای نرم افزاری این امکان را به شما میدهند که به صورت آزمایشی و برای مدتی محدود با محصولشان کار کنید. در صورت امکان، در ابتدا از نسخه آزمایشی تمامی گزینهها استفاده کنید تا مطمئن شوید که نرم افزاری را که متناسب نیازهای شماست، انتخاب میکنید.
خرید نرم افزاری که فاقد یکپارچهسازی با سیستمهای دیگر باشد
نرم افزار CRM شما باید بتواند با سایر سیستمهای نرم افزاری کسب و کارتان مانند پنل پیامک، ایمیل، فکس و… متصل و یکپارچه شود تا سرعت عمل و کارایی در ارتباط با مشتریان را بالاتر ببرد. اگر شما نرم افزاری را خریداری کنید که با سیستمهای موجود شما سازگار نباشد، احتمالا همواره با مشکلات زیادی در زمینه استخراج اطلاعات مشتریان از CRM و انتقال آن به ابزارهای ارتباطی مواجه خواهید بود.