بازاریابی پارتیزانی یا چریکی(Guerrilla Marketing) چیست؟

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، رسانه های تبلیغاتی، تلوزیون، رادیو و بیلبوردها جز گران قیمت‌ترین رسانه‌ها هستند که مسلما کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها به احتمال زیاد توان مالی استفاده ازین نوع تبلیغات را ندارند، اینجاست که بازاریابی پارتیزانی یا چریکی(Guerrilla Marketing) از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

پدر علم بازاریابی پارتیزانی، جی کنراد لوینسون است که در سال 1984 کتابی با نام بازاریابی پارتیزانی را چاپ کرد که در آن ضمن معرفی این روش، تمرکزش را بر این موضوع گذاشت که چطور یک شرکت کوچک می‌تواند با بودجه کم، با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت کند.

تعریف بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

استفاده از استراتژی‌هایی ارزان و خلاقانه با استفاده از ابزارهایی غیر معمول، در جهت پیشبرد اهداف بازاریابی‌مان. اگر در نظر شما این آمده است که بازاریابی پارتیزانی یعنی یک حرکت خلاقانه در جایی پیاده سازی کنیم، شما در اشتباه هستید! این دو را باهم قاطی نکنید.

تبلیغات خلاقانه و بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی پارتیزانی از ویژگی و اصول خاصی بهرمند است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نبود مشکل کمبود بودجه: در بازاریابی پارتیزانی، بر خلاف دیگر روش‌ها، کمبود بودجه را می‌توان با خلاقیت بیشتر، تفکر بیشتر و تلاش بیشتر حل نمود.

نبود روش آزمون و خطا: در بازاریابی چریکی، ما چیزی به نام آزمون و خطا نداریم! همه چیز بایستی بر مبنای آمار و ارقام باشد.

تمرکز بر مشتریان فعلی: در این روش، بیشتر از این که تمرکزمان بر جذب مشتری جدید باشد، بر مشتریان فعلی (یا حداقل کسانی که ما را می‌شناسند) تمرکز می‌کنیم.

عدالت بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ: میزان اثربخشی بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، هیچ فرقی ندارد (و یا حداقل تفاوت محسوسی ندارد).

سود به جای فروش: معیار ارزیابی بازاریابی چریکی، میزان مثبت شدن شیب نمودار سود شرکت (نه فروش لحظه‌ای)، می‌باشد.

این نوع بازاریابی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در زیر نمونه هایی از این نوع بازاریابی را می‌توانید مشاهده کنید.

ادمین پاندا - 1398/03/01
می‌پسندم