از آنجا که نحوه رفتار، تجربه، پوشش و مشتری مداری فروشندگان در موفقیت سازمان ها نقش حیاتی دارد این پرسش همواره مطرح بوده است که فروشنده موفق و کارآمد را از دیگر فروشندگان چگونه می توان تشخیص داد؟ کارشناسان مدرن ایده پاندا بر این باورند که ویژگیهای فروشندگان موفق عبارتند از:
۱- استقامت: فروش خوب به پیگیری و سرسختی فروشنده نیاز دارد زیرا در پروسه فروش مشکلات گوناگون پدید میآیند که نحوه برخورد با این موانع سطح موفقیت فروشنده خوب را تعیین میکند. افزون بر این فروشنده موفق روش روبه رو شدن با موانع را از قبل تجربه نموده و همواره در جستجوی راه حلهای جدید است و برای رسیدن به اهداف خود مستمراً تلاش میکند و هرگز خسته و درمانده نمیشود.
۲- فروشندگان موفق برای دستیابی به هدف جدی هستند: فروشندگان موفق اهداف خود را میشناسند و برای دستیابی به آن نقشه میکشند و مشخص میکنند که چگونه باید به اهدافشان دست یابند، و هر روز بر آن مبنا پیش میروند.
۳- فروشندگان مجرب در مورد کیفیت کاری که عرضه میکنند از مشتری سؤال مینمایند: بهترین فروشندگان از مشتریهایشان پرسشهایی میکنند تا کاملاً مشخص شود به چه چیزی احتیاج دارند. این دسته از فروشندگان میدانند مؤثرترین روش معرفی محصول یا خدمات، کسب اطلاع از نیازهای مشتریهایشان است. از این رو، فروشندگان این فرصت را مییابند که درباره ویژگیها و فواید محصولات و خدماتشان که بیشترین ارتباط را با مشتری دارد به طور مؤثری بحث و گفت وگو کنند.
۴- فروشندگان موفق به مشتری گوش میدهند: اکثر فروشندگان سوالی را از مشتری میپرسند و جواب میگیرند، اما برخی از آنان به جای اینکه منتظر پاسخ باشند به صحبتشان ادامه میدهند. لیکن فروشندگان ماهر میدانند اگر فرصت بدهند مشتریها خود اطلاعات لازم را ارائه میدهند، از این رو این دسته از فروشندگان آموختهاند که در برخی موارد سکوت کردن و گوش دادن به مشتری مفیدتر است.
۵- فروشندگان موفق به پیشرفت شرکت خود علاقه مند میباشند: آنها به شرکت خود دلبستگی دارند و هنگامی که برای تولیدات و خدماتشان تبلیغ میکنند این دلبستگی کاملاً در کلام آنها مشهود است. از این رو، هر چه بیشتر در حرفه خود شور و اشتیاق داشته باشند، شانس موفقیت آنها بیشتر است. دلیلش واضح است وقتی به آنچه انجام میدهند عشق میورزند در کار خود تلاش بیشتری میکنند. وقتی درباره خدمات یا محصولاتی که عرضه میکنند شور و شوق دارند اشتیاق و علاقه آنان در هر گفت وگویی نمایان میشود. شرکتها از وظایف محول شده به فروشندهای که به کارش اشتیاق ندارد هیچ سودی نمیبرند.
۶- فروشندگان موفق پرشور و با انرژیاند: آنها همیشه دارای روحیهای مثبت هستند، حتی در زمان سختیها نگران و دلواپس نیستند. آنها به ندرت از نقاط ضعف کمپانی یا تجارت صحبت میکنند. هنگامی که با وضعیت ناخوشایندی روبه رو میشوند، به جای ناامیدی تفکر خود را روی نقاط و عناصر مثبت موضوع متمرکز میکنند.
۷- فروشندگان موفق مسئولیت نتایج کارشان را به عهده میگیرند: اگر در فروش سهمیه خود موفق نشوند، مسائل داخلی، کمپانی یا رقبا را مقصر نمیدانند. بلکه تنها عامل ناکامی را خود میدانند که نتایج کارشان را تعیین میکند و آنچه که لازم است انجام میدهند.